Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bankkunder føler sig snydt: Holstebro-sag om valutalån kan koste bankerne dyrt

Onsdag begyndte den første retssag, hvor en kunde i vestjysk bank føler sig forkert rådgivet i forhold til såkaldte stop-loss-aftaler. Arkivfoto
Foto: Morten Stricker/Scanpix Denmark

Bankkunder føler sig snydt: Holstebro-sag om valutalån kan koste bankerne dyrt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis to retssager i Holstebro om indfrielse af lån i schweizerfranc, falder ud til kundernes fordel, kan der vente en lang række retssager mod danske banker.

Blev bankkunder med lån i schweizerfranc snydt da alpelandet den 15. januar sidste år opgav fastkurspolitikken i forhold til euro, og lod kurs flyde frit?

Det skal to dommere i Holstebro nu tage stilling til.

Onsdag begyndte den første sag, hvor det er Vestjysk Bank, der sidder på anklagebænken.

To kunder i banken mener, at deres lån er blevet lukket i for høje kurser i forbindelse med såkaldte stop-loss-aftaler, der betyder, at stiger kursen til over et bestemt niveau, så går banken ind og køber franc op så de kan indfri kundernes lån.

I aftalerne med Vestjysk Bank står der at det sker til den første handlede pris efter det fastsatte og aftalte kurs-loft. Men det mener advokat Lotte Bliddal fra Advokatfirmaet Johansen & Bliddal i Videbæk ikke er sket.

Kunderne i Vestjysk Bank har således indfriet kundernes lån til kurs 8,002, mens andre banker har indfriet lån til langt lavere kurser.

»Efter min opfattelse er det banken, der i egenskab af den professionelle part og den part, som har formuleret stoploss-aftalen, der skal bære risikoen og dermed ansvaret for, at der ikke er blevet indkøbt schweizerfranc til den først handlede kurs efter den aftalte stop-kurs. Kunden bærer naturligvis selv ansvaret fra det aftalte stop til den næste handel,« fortæller Lotte Bliddal.

Advokat for Vestjysk Bank, Andreas Hallas, mener til gengæld, at det er kunderne, der bærer hele risikoen.

»Hvis kursen var faldet, så antager jeg, at sagsøger ikke havde delt kursgevinsten med Vestjysk Bank,« sagde Andreas Hallas, der mener, at Vestjysk Bank skal frifindes.

Sagen er principiel, og Lotte Blinddal fortæller, at der kan vente en række retssager, hvis de første sager i Holstebro falder ud til kundernes fordel.

»Jeg har en længere række af sager, hvis vi vinder disse to sager. Der er mange, der oplever, at bankerne ikke har informeret dem godt nok i forbindelse med stop-loss-aftalerne,« siger Lotte Bliddal.

Næste sag kommer for retten i næste uge, og der bliver afsagt dom i den første sag den 10. februar.