Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Anmeldelse: Skør, skæv, sort og sjov Spamalot

"Livet er trist, alle dør til sidst," lyder det fra scenen, men inden da er der fuld fart på underholdningen i Spamalot.

Anmeldelse: Skør, skæv, sort og sjov Spamalot

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra i aften og frem til på søndag går teamet bag Monty Pyhton-musicalen på scenen i Holstebros musikteater. Holstebro Onsdag har været i Vejle for at se forestillingen.

Vejle/Holstebro: Dybsindig kan man ikke påstå, at forestillingen er. Det er ikke en af de teaterforestillinger, der får tilskueren til at tænke dybere over meningen med livet.

Den flytter ikke rigtigt noget. Det er bare underholdning - til gengæld er det rigtig god underholdning med skør, skæv og sort humor, der holder tilskueren fanget og giver gode grin og smil. Krydret med dans, steppende riddere og sang, der får de små hår på armene til at rejse sig.

For nok gør Spamalot grin med musicalen, men forestillingen bruger netop den smukke sang som et af sine virkemidler.

Helt bevidst, naturligvis.

Holstebro Onsdag oplevede i sidste uge musicalen Spamalot, da den havde premiere i Musikteatret i Vejle. Her spillede den frem til i søndags, og i aften er ridderne om det runde bord atter klar til at gå på scenen i Holstebro som de tapre riddere, der danser, når de gider.

Spamalot blev en "ubetinget succes"

Publikum fløjter med

Skulle man have haft en dårlig dag på jobbet, og humøret er faldet ned til en-cifret forårstemperatur, er det svært at blive ved med holde mundvigene i nedadvendt position, mens man sidder i salen.

I løbet af de to timer, stykket varer, stiger humøret mindst et par grader, og på vejen ud af teatersalen, nynner og fløjter man inde i hovedet videre på tonerne fra "Always Look on the bright Side of Life."

Spamalot lever i Monty Pythons univers, og det tager ikke mange minutter, før scenen er sat for den sorte, sjove og skrupelløse humor.

Det er bestemt en fordel at kunne huske den britiske komediegruppes surrealistiske måde at se og beskrive verden på, og publikum er også helt med på den og fløjter med de rigtige steder, når "Always Look on the bright Side of Life" er på repertoiret.

Ikke for sarte sjæle

Men det er ikke et must at have en gulnet dåbsattest for at få noget ud af forestillingen. Man skal bare kunne tænke ud af boksen og være med på, at hestene er erstattet af to kokosnødder, der slås mod hinanden - og ikke være alt for sart:

- Jeg er ikke død endnu, siger og synger de "lig," der i Middelalderen - hvor handlingen er henlagt til - bliver kørt væk på en kærre.

Og timingen er helt på plads, når Martin Brygmann langer ham den gamle, der er lidt for længe om at dø, èn med en spade for at hjælpe ham lidt på vej.

Nej, det er ikke for sarte sjæle. Men det er sjovt.

Rigtigt sjovt.

Sjove biroller

Forestillingen har blandt andet hentet sine medvirkende blandt landets stand up komikere og andre sjove personligheder. Det ville være uretfærdigt at nævne enkelte fra rollelisten, for alle leverer en professionel præstation.

Hele setuppet lykkedes nemlig kun, fordi det hele er så professionelt - på en amatørscene ville det nok udarte sig til noget nær en katastrofe.

Men jeg er altså nødt til at nævne Martin Brygmann, der spiller rollen som Sir Lancelot - en frygtløs og brutal ridder, der også har en blød og feminin side, skal det vise sig.

Men det er faktisk mest i birollerne, at Brygmann med sin udtryksfulde mimik får latteren til at rulle. Som franskmand er han helt eminent med sin helt specielle accent.

Advarsel til publikum

Linda P. falder også helt fint ind i det mandlige selskab som en af ridderne, og de "rigtige" sangere er en fryd for øregangene - på trods af, at de altså gør tykt nar af musical-genren. Stig Rossens sangstemme går man heller ikke denne gang fejl af, og han får heldigvis også lov til at vise sit sangtalent.

- En overbetalt opera-nar, kaldes han meget vittigt undervejs i stykket.

Og lige en advarsel til publikum, inden I sætter jer til rette i Musikteatrets bløde, røde stole:

Der er indrettet et torturkammer til dem med tændte mobiltelefoner. Og pas på med at købe de billige yder-pladser.

Der er nemlig en overhængende fare - eller chance - for, at spotlyset rammer en af dem, der sidder der.