Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


38-årige Stefan har succes med at sælge brætspil: Ikke alt skal foregå digitalt

Stefan Winther er iværksætter og glad for brætspil - to ting der nu går hånd i hånd. Foto: Morten Stricker
Foto: Morten Stricker

38-årige Stefan har succes med at sælge brætspil: Ikke alt skal foregå digitalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Iværksætterne Stefan Winther og Jakob Højland startede i november et nyt firma - nordiskspil.dk, og her handler det ikke om spil-apps og computerspil, men om noget så gammeldages som brætspil.

Fra et kontor i Nupark har iværksætteren Stefan Winther sammen med vennen og kollegaen Jakob Højland sat gang i et nyt projekt. De har siden november sidste år solgt noget så gammeldages som brætspil fra deres web-forretning nordiskspil.dk.

»Vi ville i gang med noget nyt, gerne i et marked i vækst, og så er det her jo samtidig noget, vi også synes er sjovt privat,« fortæller Stefan Winther.

På hjemmesiden sælger de to iværksættere alt lige fra kendte quiz-spil som Bezzerwizzer, til komplekse brætspil som Pandemic Legacy, hvor spillet udvikler sig over flere spillerunder. Og med et julesalg, der gik dobbelt så godt, som de havde forventet, er der noget, der tyder på, at brikker, terninger og papskiver er populære.

»Det er indtil videre gået bedre, end vi turde håbe på, da vi startede op i november,« siger han.

Brætspil hitter

Flere steder i landet ser man efterhånden velbesøgte brætspilscafeer, og Stefan Winther mener, at det bliver mere og mere udbredt at spille spil sammen.

»Jeg har en oplevelse af, at der bliver flere og flere voksne, der spiller brætspil for tiden - både med vennegrupper - men også med familien,« siger han.

I dag er næsten alle udstyret med smartphones og tablets, hvor man kan få et hav af spil enten gratis eller for en slik - så hvad er det lige papplader og plastikbrikker kan? Iværksætteren har sit eget bud på det:

»Det giver bare en helt speciel social oplevelse at sidde sammen om sådan et spil. Jeg mener det er en fællesskabsoplevelse, som er unik for fysiske spil. Det er nok også lidt en modreaktion til, at der efterhånden er så meget underholdning, der foregår digitalt.«

Selv er Stefan Winther 38 år og har tre børn på to, 12 og 14 år og en kone, som han spiller brætspil med.

»Det er super at kunne sætte sig til et hurtigt spil og lave noget sammen som familie.«

Men selvom der findes masser af spil for børn, er det ikke kun børnefamilier.

»Op til nytår var der mange, der købte spillet »Det dårlige selskab«, som er et selskabsspil for voksne,« fortæller han.

Satser på kvalitet

Hos Nordiskspil er der et klart mål om at satse på kvalitet for at skille sig ud fra markedet.

»Vi er jo langt fra de første der sælger brætspil online. Men noget af det, vi synes, har manglet, er et velsammensat sortiment. Det kan være svært for en kunde at vide, om et spil er noget for dem. Vi satser på at udvælge kvalitet og så kun have spil, vi kan anbefale indenfor de forskellige kategorier,« forklarer Stefan Winther.

Netop fordi det ikke altid er til at vide, om man er til strategispil, quizspil eller noget helt andet, tester de to iværksættere nu at lade folk prøve spillet og derefter stadig have returret.

»Vi prøver lige nu at lade folk købe og så faktisk prøve spillet, og er det så ikke noget for dem, kan de sende det retur. Det er ikke noget vi har set før,« siger Stefan Winther.