Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sådan kommer du tilbage til en travl hverdag


Sådan kommer du tilbage til en travl hverdag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mange vender i disse dage tilbage til arbejdet, efter sommerferien. Coach Finn Tarpgaard har nogle gode råd til, hvordan man kommer godt tilbage fra ferien.

For mange har de seneste uger budt på ferie. Ingen møder. Ingen deadlines. Intet overarbejde og ingen stress og jag.

Nu melder hverdagen sig så ingen, og det kan være hårdt, hvis man hellere ville være blevet i sommerhuset eller blevet ved poolen på Tenerife.

Finn Tarpgaard er coach og driver Tarpgaard Consulting i Holstebro. Han fortæller, at det første, vi bør gøre ved afslutningen af ferien, er at evaluere ferien. Har det været den opladning, den skulle være? Forstået som en hovedrengøring af hjernen, så arbejdsmæssige problemer var langt væk.

Hvis det er svært at komme i gang, kan det derfor være gode tegn. Tegn på, at man har ladet hjernen få den pause, som det netop er meningen med at holde ferie.

Vi bør glemme at holde ferie for at kunne fortælle kollegaer om, hvad man har oplevet. Sæt en ære i at fortælle, at man i to uger ikke lavede noget som helst.

Finn Tarpsgaard har fem gode råd, som man kan bruge, når man igen skal i gang på jobbet:

1
Sæt en ære i at fortælle, at du i to uger ikke har lavet noget som helst, siger coach Finn Tarpgaard. Arkivfoto

Ligesom overgang til ferie er en slags nedvarmning, er overgang fra ferie til arbejde en slags opvarmning. Start derfor med små overskuelige opgaver, som fører dig ind i hverdagen igen. Accepter en stor dynge arbejde foran dig. Når man kommer tilbage fra ferie er man pr automatik bagud. Tag dyngen i små bidder. Vær til stede i de enkelte opgaver fuldt ud. Streg ud efterhånden på to-do-listen. Brug nogle dage til at få overblik og indblik igen. Hvis man har et komplekst arbejdsliv, kan man ikke forvente at hjernen kan det samme fra dag et, som den kunne før ferien.

2

Det er sundt at filosofere over sit liv. Hvorfor har du valgt det arbejde, du har? Hvad betyder arbejdet for dig? Hvad er den dybere mening med dit arbejde? Mange er ikke opmærksom på, at det sidste netop er det, der driver værket. Det der giver energi og motivation.

3

I stedet for at tænke på, at den netop overståede ferie er slut, er det mere opløftende at tænke på det næste break. Det kan være en kærestetur med partneren eller weekendtur med børnene i vandland.

4

At være presset arbejdsmæssigt er ikke nødvendigvis usundt. Det kan være med til at holde hjernen sund. Men det er usundt ikke at holde fri. Tal derfor i familien om, hvordan I kan give hinanden plads til hvile. Rigtig hvile. Hjernen hviler ikke ved at kigge ind i en skærm! Gå-, cykel- og løbeture er ideelt. Frivillig foreningsarbejde kan også godt være hvile. Pas på med ekstremsport. Når hjernen arbejder danner den ligesom musklerne affaldsstoffer. Under hvile renses hjernen for disse affaldsstoffer.

5

Hvis det er lidt svært at finde arbejdsglæden igen, så find hver dag tre ting, du er glad for i forhold til arbejdet. Gerne hver aften, før du lægger dig til at sove. Spred den glæde til dine kollegaer. Brok kommer tilbage som brok. Glæde kommer tilbage som glæde.