Vi bruger cookies!

dagbladet-holstebro-struer.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.dagbladet-holstebro-struer.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Opel i offensiven


Opel i offensiven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Opel Cascada er et direkte angreb på de etablerede tyske prestigemærker. En fornem cabriolet med et frygteligt charmerende design og ny turbomotor.

Opel er i gang med den største produktoffensiv i mands minde.

Det seneste år har de angrebet mini-SUV segmentet med Mokka, det lille livstilssegment (hvor Mini og Fiat 500 huserer) med Adam og GTI-klassen med momentmonsteret Astra OPC. Alle modeller har sparket døren ind i bedste westernstil, og når støvet efter barslagsmålet har lagt sig, står de stadig op. Med Opel Cascada er tiden kommet til prestigecabrioleterne. Cascada lander størrelsesmæssigt mellem Astra og Insignia, men på design og livstilskvalitet hedder konkurrenterne Audi A5, BMW 3-serie og - tør vi sige det - Mercedes E-Klasse cabriolet.

Allerede efter små 30 kilometer langs den sydfranske riviera ser det godt ud. Den nye 1,6 liters turbobenzinmotor med 170 hk er spændstig og leverer en overbevisende kraftpræstation helt fra bunden af omdrejningsspektret. Derudover ser vognen efter denne skribents mening fløjtende godt ud og overbeviser på en fremragende kabinekvalitetsoplevelse.

Slagnummeret er pladsen og det nye stoffoldetag. Pladsmæssigt siger Opel, at bilen rummer fire voksne. Det plejer at være en tilsnigelse, hvor jeg nødigt ville være nummer tre eller fire på bagsædet. De store stålfoldetag, som cabriosegmentet har været præget af, plejer at tage så meget plads i bagagerummet, at bagsæderne sidder oppe i ryglænene på forsæderne, og dermed æder al bagsædebenpladsen. Men i Cascada kan jeg faktisk sidde bag et sæde indstillet til mine 181 cm. En af forklaringerne er den ekstra længde - Cascada er over 20 cm længere end den gamle åbne Opel Astra Twin Top.

Den anden forklaring er, at Cascada har stof- og ikke stålfoldetag. Det fylder mindre og giver dermed mere plads til bagsæde, til bagage og gør ydermere designet mere harmonisk. Den er ikke gumpetung som konkurrenterne med stålfoldetag, men deriomod lang, lav og elegant. Og stoftaget fjerner ikke bilens skandinaviske helårsduelighed. Taget er isoleret med et ekstra lag fleece. Det virker både støjdæmpende og holder bedre på varmen. Kombineret med en hidsig sædevarme og ratvarme, vil Cascade overleve selv en råkold dansk vintermorgen.

Sat op til lir

Cabrioleter er sjældent ment som sportsvogne. Men med OPC-dele i forhjulsophænget og en ny 170 hestes turbomotor skal bilen have chancen på ruten for det berømte Monte Carlo Rally. Sætter kursen mod bjergene, og sætter flexiridesystemet i Sport. Undervogn, styretøj og speederrespons strammer op, mens lyset i instrumentbordet bliver rødt. Cascada er over 40 pct. stivere i karosseriet end Astra Twintop, og det gør den skarpere på de snævre bjergveje.

Men bilens kampvægt på 1.730 kg er ikke til at skjule. Den kalder smilerynkerne frem, men ikke mere. 0-100 km/t skal den bruge 9,6 sekunder på, og topfarten er 222 km/t. Brændstofforbruget er opgivet til 15,9 km/l, og det er rimeligt flot for så kraftig en 1,6 liters turbobenzinmotor. Den motor kan vi under alle omstændigheder glæde os til også finder vej til Astra og Insignia.

Prismæssigt starter Cascada på 420.000 kr. for versionene med en 130 hestes 1,4 turbobenzinmotor. Men da den 170 hestes motor har rigeligt at se til, forestiller jeg mig, at Cascada bliver for spag med den lille maskine. Den testede 1,6 SIDI-version løber op i 470.000 kr. Cascada fås også i dieselversioner med hhv. 165 eller 195 hk. Den sidste er hidsigste Cascada på programmet, men diesel og åben vogn er ikke min kop te, så mine varmeste anbefalinger går til den testede benziner med 170 hk.

Cabrio koster

Spørgsmålet er, om en lille halv million er i overkanten? Det er sindssygt mange penge for en Opel, men nu er kunderne heller ikke så meget traditionelle Opel-købere, som de er Audi-købere. De er anderledes kræsne, men samtidig også villige til at betale. Cascada et rigtig lækkert produkt, der vil overraske alle, der tror, Opel stadigvæk gør sig mest i onkel-morfar-automobiler.

Køredynamisk mangler den en knivspids for at snøre en 3-serie eller Audi A5, og den opleves ikke så eksklusiv som en Mercedes E-Klasse cabriolet. Men den koster også markant mindre og leverer en mere lækker cabrioletoplevelse end dens lidt mindre mainstreamkonkurrenter som VW Golf Cabriolet eller Peugeot 308CC, så mit bud er, at også Cascada vil stå op med et skævt smil på læben, når sommerens cabrioletslagsmål er overstået.

Fakta om Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo

Pris: 473.580 kr. inkl. lev.

Mål (længde/bredde/højde): 470/184/144 cm

Motor: R4 turbobenzinmotor på 1.598 cm3

Effekt: 170 hk v. 6.000 o/min

Drejningsmoment: 260 Nm v. 1.650 o/min

0-100 km/t: 9,6 sekunder

Topfart: 222 km/t

Forbrug: 15,9 km/l

CO2-udledning: 148 g/km

Årlig ejerafgift: 2.220 kr.

Præsentationen var betalt af Opel